Pozycjonowanie sklepów w Niemczech

Pomogę Ci w zwiększaniu widoczności organicznej i pozyskiwaniu ruchu dla Twojego sklepu w Google.de

Pozycjonowanie sklepów w Niemczech

Rynek Ecommerce w Niemczech jest jednym z najbardziej rozwiniętych w Europie. Niemcy to największa gospodarka na Starym Kontynencie i największy partner w wymianie handlowej z Polską.

Chcąc docierać do potencjalnych klientów warto rozpocząć działania z zakresu pozycjonowania sklepu internetowego w Niemczech, gdyż tak samo jak w Polsce – w dłuższej perspektywie biznesowej – jest to mimo wszystko tańszy kanał pozyskiwania ruchu i potencjalnych klientów niż np. Google Ads w Niemczech (reklama płatna Niemcy).

Najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać przy pozycjonowaniu sklepu internetowego, jest znajomość grupy docelowej do której kierujemy swoje produkty i wyroby. Jeżeli kierują Państwo swoją ofertę do klientów w Niemczech, ważne jest, aby zadbać o możliwie jak najlepszą pozycję w wynikach organicznych oraz związaną z tym widoczność organiczną w Google.de oraz zadbać o tzw. social proof – czyli wszelkie opinie o naszej obsłudze klienta oraz samych sprzedawanych produktach. Jeżeli uda nam się przekonać potencjalnego klienta do jakości naszych produktów oraz udowodnimy, że jesteśmy wiarygodnym partnerem biznesowym, to znacząco podnosi to nasze szanse w procesie sprzedaży wśród obywateli Niemiec.

Wszelkie elementy poświadczające naszą jakość (np. certyfikaty wydawane przez niezależne jednostki certyfikujące) czy przynależności do popularnych programów pokazujących opinie w niemieckim Internecie (np. Trustedshops czy Trustpilot) z pewnością pozytywnie wpłynie na odbiór Twojego sklepu internetowego wśród niemieckich konsumentów.

Korzyści z pozycjonowania sklepów w Niemczech

Pozycjonowanie Państwa sklepu internetowego w Niemczech daje wiele korzyści, między innymi buduje świadomość marki, wzbudza zaufanie klientów oraz umożliwia dywersyfikację portfolio klientów, dzięki temu zmniejszamy ryzyko wpłynięcia spadków sprzedaży na innych rynkach względem płynności i stabilności finansowej dla całej organizacji.

Niektóre z kluczowych korzyści wynikających z pozycjonowania Państwa sklepu w Niemczech to:

  • Dotarcie do większej liczby odbiorców: dzięki ukierunkowaniu na Niemcy, mogą Państwo dotrzeć ze swoimi produktami i wyrobami do większej grupy odbiorców. Jest to szczególnie korzystne, jeżeli posiadają Państwo produkty, które są popularne w Niemczech lub które byłyby atrakcyjne dla niemieckich klientów, którzy kupowali je od Państwa z Polski.
  • Budowanie świadomości marki: pozycjonowanie Państwa sklepu internetowego w Niemczech może pomóc w budowaniu świadomości marki Państwa firmy. Jest to ważne dla każdej firmy, ale może być szczególnie pomocne, jeśli myślą Państwo o strategicznym rozwoju w danej branży i myśleniu perspektywicznie względem swojej konkurencji.
  • Wzrost sprzedaży: oczywiście rozumiany w dłuższej perspektywie czasu. Rynek niemiecki z racji swojej obszerności jest znacznie bardziej konkurencyjne względem rynku polskiego. Natomiast przedsiębiorcy z Polski są znacznie bardziej cenieni w wielu branżach od swoich niemieckich konkurentów, wobec których znacznie lepiej rywalizują nie tylko jakością wykonania, ale również ceną. Polskie firmy z racji tego, że koszty pracy są niższe niż w Niemczech, mogą znacznie efektywniej rywalizować ze swoimi niemieckimi odpowiednikami.
  • Przywiązanie do marek: Niemcy są bardzo lojalni wobec znanych sobie marek, więc jeżeli spodobają im się Państwa produkty, to prawdopodobnie będą kupować je systematycznie. Oczywiście wymaga to czasu oraz nakładów finansowych w różne kanały dotarcia do odbiorców, natomiast zwrot z inwestycji w przypadku rynku niemieckiego jest zazwyczaj znacznie większy niż w przypadku rynku polskiego.

Jak założyć sklep internetowy w Niemczech?

Aby założyć sklep internetowy w Niemczech, należy:

  • W najlepszej opcji założenie na terenie Niemiec oddziału/ filii z niemieckim fizycznym adresem rejestrowym (wynika to z faktu, że Niemcy preferują sklepy online, gdzie w prosty sposób można dokonać zwrotu zamówionego towaru). Niemcy mają tą specyfikę, że np. w branży odzieżowej ponad 70% to zwroty produktów, zatem posiadając adres w Niemczech umożliwimy sprawną realizację warunków umowy. Brak adresu na terenie Niemiec może w pewnych branżach w ogóle uniemożliwić sprzedaż online.
  • Wybrać usługę hostingową (serwer): jest to pierwszy krok w tworzeniu każdej strony internetowej i Państwa sklep internetowy nie jest tu wyjątkiem. Istnieje wiele usług hostingowych, dlatego należy dobrze się rozeznać, aby znaleźć taką, która będzie najlepiej dopasowana do profilu działalności i szacowanego ruchu na stronie (większy ruch = większa przepustowość i stabilność serwera).
  • Rejestracja nazwy domeny: Po wybraniu usługi hostingowej, należy zarejestrować nazwę domeny dla swojej strony internetowej. Można to zrobić za pośrednictwem usługi hostingowej lub za pośrednictwem zewnętrznego rejestratora. Preferowanym rozszerzeniem domeny jest domena krajowa: .de. Jeśli nie mamy takiej możliwości to innym rozwiązaniem jest osadzenie strony na domenie: .com a wersja niemiecka sklepu w formie katalogu, czyli przykładowo: sklep.com/de/.
  • Ustawienie przetwarzania płatności i metod dostawy: Aby móc sprzedawać produkty w Internecie na terenie Niemiec, należy skonfigurować przetwarzanie płatności – o nich nieco więcej poniżej.
  • Rejestracja w niemieckim rejestrze LUCID, który dotyczy polityki utylizacji opakowań (opakowania ze szkła, plastiku, metalu oraz papieru).

Jakie są preferowane metody płatności za zakupy online w Niemczech?

Najpopularniejszą metodą płatności za zakupy online w Niemczech jest system PayPal, następnie preferowana przez niemieckich użytkowników Internetu jest płatność kartą, polecenie zapłaty oraz opłacenie faktury. Poza systemem PayPal również popularnymi bramkami płatniczymi u naszych zachodnich sąsiadów są SOFORT i Giropay. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, dlatego warto dobrze się rozeznać, aby znaleźć ten, który najlepiej odpowiada Państwa potrzebom oraz przede wszystkim z jakich systemów płatniczych korzystają Państwa klienci.

Coraz większą popularnością cieszą się również systemy płatnicze jak np. Amazon Pay i Apple Pay.

Jakie metody dostawy za zakupy w internecie są preferowane w Niemczech?

W Niemczech najpopularniejszym sposobem dostawy w przypadku zakupów online jest dostawa zamówionych produktów do domu, pod wskazany adres podczas składania zamówienia. W dalszej kolejności preferowany jest odbiór z pobliskiego sklepu lub poczty.

Lepszy sklep internetowy w Niemczech czy sprzedaż przez niemieckiego Amazona?

Wszystko zależy od tego, jakie produkty Państwo sprzedają i jaki jest Państwa odbiorca docelowy. Jeżeli sprzedają Państwo produkty, które są popularne wśród młodszej grupy demograficznej, to sprzedaż za pośrednictwem Amazon może być lepszym rozwiązaniem. Natomiast jeżeli sprzedają Państwo produkty niszowe, lepszym rozwiązaniem jest własny sklep internetowy.

Dodatkowo należy pamiętać, że w Niemczech polscy przedsiębiorcy posiadają sporą renomę w takich branżach jak: sprzedaż stolarki okiennej i drzwi, bram i ogrodzeń, wyroby spożywcze, branża budowlana – zatem w tych branżach polskim przedsiębiorcom może łatwiej konkurować z ich niemieckimi odpowiednikami.

Dodatkowo własny sklep internetowy to pełna kontrola nad jego funkcjonowaniem, w przypadku platformy Amazon – wiele zależy od wewnętrznej polityki i regulaminów właściciela tego serwisu.

Mogę pomóc Ci w następujących elementach

  • Ustalenie kompleksowej strategii SEO i priorytetów działań w taki sposób, aby pozycjonowanie sklepu internetowego w Niemczech wykorzystywało tylko skuteczne działania w długim terminie
  • Analiza otoczenia konkurencyjnego – wskazująca na jakim etapie jest Twój sklep internetowy już “na starcie”
  • Kompleksowa analiza pod kątem SEO Twojego sklepu internetowego w Niemczech wraz z research’em słów kluczowych
  • Analiza strategii budowania Architektury Informacji, linkowania wewnętrznego oraz link buildingu i budowania autorytetu domeny
  • Analiza pod kątem technicznego SEO w Twoim sklepie internetowym
  • Tworzenie treści w języku niemieckim przez native speakera z Niemiec na stronę sklepu internetowego, zoptymalizowanych pod kątem SEO (opisy kategorii/ podkategorii, karty produktowe czy też opisy producentów)
  • Pomoc przy zakładaniu bloga / sekcji poradnikowej
  • Optymalizacja sklepu pod kątem jego wydajności w wyszukiwarce (prędkość ładowania, dostosowanie do urządzeń mobilnych, etc.)
  • W razie możliwości wdrażanie koniecznych zmian na stronie sklepu
  • Przeprowadzenie audytu użyteczności, który usprawni proces zakupowy na stronie sklepu oraz sprawi, że Twój serwis będzie bardziej intuicyjny dla potencjalnych klientów
  • Optymalizacja współczynnika konwersji (CRO)
  • Monitorowanie zrealizowanych działań dla SEO sklepu internetowego oraz pełne ich raportowanie w Google Data Studio

Chcesz pozyskiwać więcej ruchu z wyszukiwarki Google.de?

Zapytaj się mnie o pozycjonowanie Twojego sklepu w niemieckiej wyszukiwarce Google. Chętnie doradzę, ale też jasno postawię sprawę czego się nie da zrobić - oczekuj zatem szczerości, a nie stałego przytakiwania "że wszystko się da"